Förlossningsberättelse!!

Hade svårt att somna natten till Torsdagen 9 Juni. Kl 3 började jag få lite värkar, men dom avtog efter ca 1 timme. Jahopp, ingen bebis idag heller tänkte jag besviket och somnade sedan.
På morgonen när jag sedan skulle gå upp på toaletten för att kissa, kom det sista av slemproppen. (Den som gått under en veckas tid) det kom även som en massa vatten och så fortsatte det under dagen. Precis efter vi hämtat Ellah från Dagis ringde jag in till förlossningen för säkerhetskull för att höra om det kanske var vattnet som börjat sippra??
Vi fick snabbt en tid för att komma på undersökning. Så vi lämnade ELlah här hemma med min bror och hans sambo Madde. (Dom var ändå här och skulle grilla med oss).
Efter en gynundersökning konstaderades att det förmodligen inte var vattnet som börjat sippra. Men hon avslutade med att säga. Det är nog dax snart.. Åhh tänkte jag. ÄNTLIGEN!!
Vi far hem och åt god grillad mat och åkte sedan framåt kvällen ut till Coop Forum för att inhandla lite gott att smaska på framför kvällens film. Klockan var nu slagen 19:00 tordags kväll och medans vi gick runt mellan godishyllorna började jag få kraftiga värkar. Vissa började kännas så pass mycket att jag vart tvungen att stanna och andas.
Väl hemma började värkarna komma mer regelbundet. När kl var slagen 20:30 vart jag tvungen att be Madde och Bror åka hem och hämta grejor för att sova kvar. (Dom skulle vara barnvakt åt Ellah)  Började få riktigt ont och ville komma in till förlossningen så fort som möjligt. Eftersom man är omföderska var jag lite orolig över hur snabbt det kunde gå.
Kl 21:45 blev vi inskrivna på förlossningen och efter en gynundersökning kunde dom tala om att jag var väldigt mjuk och var öppen 4-5 cm.
Efter en kort stund började jag andas lustgas. Värkarna denna gång var mycket värre än när jag fick Ellah.
Efter någon timme var jag öppen 7 cm och då valde barnmorskan att ta håll på mina hinnor.
Shit vad värkarna blev intensiva direkt. Dom kom hela tiden kändes det som. Jag hade valt redan innan förlossningen denna gång att prova på ryggbedövning. (hade inget med Ellah) Jag ville prova på för och nackdelar med båda :D
Barnmorskan tyckte det var onödigt, då hon trodde det skulle gå riktigt fort. Men jag envisades och fick min ryggbedövning. Hann inte ha den speciellt länge innan krystvärkarna började, så kan inte tala om ifall det hjälpte eller ej. Kim tyckte dock se stor skillnad på mig :) 
Kl 1 på natten började jag krysta. Lillkillen låg lite konstigt så det tog några riktiga värkar för mig att få ner honom den sista biten i förlossningskanalen. När väl det väl var gjort kom han som blixten. Barnmorskan fick hålla emot och trycka in honom igen. Han kommer alldeles för fort sade hon. Släpper jag nu och låter honom komma så spricker du totalt. Så där fick han sitta i någon värk innan jag fick trycka ut honom. Dock satt han sedan fast med bara huvudet ute  (precis som med Ellah) så barnmorskan fick slita och dra för att få ut guldklimpen. FY farao vad ont det gjorde. Trodde seriöst att hela mitt bäcken skulle följa med ut..
Väl ute Fredag kl 01:17 mådde han bra och vi beskådade vårt lilla underverk. Kim var snabb med att kolla så det verkligen var en pojke. Och visst var det en liten dräng, med största pungen dessutom. Till Pappas stolthet :)
Även denna gång slutade förlossningen i operation, då moderkakan envisades med att sitta kvar. Barnmorskan hade försökt allt för att jag skulle slippa operation. Vi provade akupunktur och olidliga försök med att få ut den. Fick bara gilla läget och inse att nu var det dags igen. Men denna gång kände det inte alls lika hemskt som sist. Barnmorskan hade vart lyhörd med att jag ville vara med och väga och mäta bebis denna gång. Och så blev det :D
Lämnade sedan våran 4835 kg och 52 cm långa kille med ett huvud omfång på 37,5 cm hos Pappa Kim och åkte ner på operation. Efter några timmar var jag tillbaka och vi möttes upp på BB där vi blev inskrivna.
Fick efter några timmar besök av läkaren som berättade att jag hade förlorat så pass mycket blod som 2.6 liter blod och behövde blodtransplantation. 
 Vi blev sedan kvar på BB under hela helgen och lilleman var även inskriven på Neo dom två sista dagarna. Han andades för fort. Men nu mår han alldeles utmärkt och jag med för den delen. Förutom mörbultat och trött såklart!
















9 dagar övertiden så kom han äntligen. Fredag 01:17 föddes våran vackra Prins efter ca 5 timmars värkar och 3 timmar inne på förlossningen. Använde lustgas samt ryggbedöving. Behövde tillslut bara sys 1 litet ynka stygn trots den stora bjässen till son :)

Någon jag glömt eller något ni undrar över,? Så är det bara att fråga på!!


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad skönt att det gick bra för er alla :) Som jag sagt till dig tidigare så fastnade ju moderkaka med första barnet, förlorade nästan 3 liter blod jag med. Var rädd att det skulle hända med nummer 2 också. Talade med barnmosrskan och man kan få en spruta mot det. Så det var ju konstigt att du inte fick det,något du hört? Som tur var kom min ut vanlgt med nummer 2. Han är så fin eran killen :) Grattis åter igen!!

2011-06-16 @ 06:18:55
URL: http://emmagranstedt.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hörde av Tommy och Rebecka att moderkakan fastnat även den här gången. Vet ju att du fått höra att det kunde bli så. Så lite beredd var du ju iallafall. Även om det såklart måste vart otroligt jobbigt. :( Skönt att dom var lyhörda och lät dej vara med på mätning och vägning så du inte missade det den här gången. :)



Måste vara hemskt när dom fastnar med axlarna, antar jag då? Jag upplever det ju som att efter huvudet så har dom bara" glidit" ut liksom.



Ser fram emot att träffa er! Både Ellah och lillebror. Hur går det med namn?

2011-06-16 @ 21:50:19
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: En tonårsmammas dagbok!

Skönt att det gick bra! Vilken fin blogg du har.

Det hände samma sak under min förlossning, men jag hann inte bli opererad.

Här kan du läsa om min förlossning

http://gabbimk.blogspot.com/2011/08/graviditetforlossning_07.html

2011-08-08 @ 10:49:23
URL: http://gabbimk.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0