Trots åldern!

Under kvällen tror jag Ellah haft öronen fulla av smuts. Hon har nämligen inte lyssnat mycket på vad jag sagt till henne, mest gjort tvärtom. Säger jag, sluta kladda med maten. Kladdar hon såklart mer än innan.
Testar, testar och åter testar.
Vet att alla föräldrar har olika metoder vad gällande uppfostran. Här hemma kör vi med en Time out och det funkar superbra enligt oss.
En time out enligt oss är att hon ska sätta sig på golvet, trappen en stol eller var som helst och sitta där tills vi kommer och hämtar henne. Vi förklarar då varför hon får sitta där, sedan säger hon förlåt och kramar oss och sedan är allt bra igen..


Oftast kan det låta eller se ut så här!
Mamma: Ellah sluta kasta alla kritor på golvet.
Ellah tittar på mig och fortsätter kasta kritor på golvet.
Mamma: Ellah, om du inte slutar kasta kritorna på golvet får du ta en time out.
Oftast så slutar Ellah bara jag ger henne alternativet att sluta eller ta en time out. Men ibland fortsätter hon med hysset och jag får då sätta henne på en time out.
Mamma: Mamma satte dig här på en time out för att du inte lyssnade och fortsatte kasta kritor.
Sedan går jag därifrån och låter henne sitta där i ungefär 1 min.
När jag kommer tillbaka förklarar jag att dte du gjorde är INTE ok. Sedan ger hon mig en kram, säger förlåt och plockar sedan snällt upp alla kritor.

Jag och Kim peppar peppar för att det ska fortsätta såhär. Tänk den dagen hon vägrar göra som vi säger trots en time out eller liknande??

Hur gör NI hemma när barnen inte vill lyssna eller bara bråkar? Någon speciell metod??



Supertrött Ellah precis innan läggning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0